Newsletter Podatkowy 12-16.03.2018r.

Raportowanie FATCA i CRS w 2018 r.
• 30 czerwca 2018 r. mija termin na przekazanie informacji o rachunkach raportowanych z innymi państwami (CRS) oraz o amerykańskich rachunkach raportowanych (FATCA).
• Już teraz przekazujemy przydatne informacje, jakie zmiany nastąpią w formularzu FAT-1 i jak go wypełniać.

Będzie nowy formularz FAT-1 za 2017 r.
 Formularz FAT-1(2) służy polskim raportującym instytucjom finansowym do składania informacji wyłącznie za rok 2016 (o których mowa w Umowie między Rządem Rzeczypospolitej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA).
Dla raportowania w 2018 r. danych – dotyczących roku 2017 i za lata kolejne – zostanie opublikowany formularz FAT-1(3).
Główne zmiany dotyczą:
• obowiązku wypełnienia elementu „FilerCategory" (w związku z błędami zidentyfikowanymi w raportowaniu, które odbyło się w 2017 r.), a także elementu „FATCA",
• usunięcia elementu „Raport dla Instytucji Wyłączonych" (ponieważ obowiązek raportowania informacji dotyczących płatności na rzecz tych instytucji dotyczył lat 2015 i 2016).

Formularz CRS-1 pozostanie bez zmian
Obecny formularz CRS-1(1), który służy polskim instytucjom finansowym do przekazywania informacji o rachunkach raportowanych oraz rachunkach nieudokumentowanych (o których mowa w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami) nie ulegnie zmianie. Oznacza to, że będą w nim przekazywane informacje o rachunkach raportowanych za 2017 r.
Źródło: https://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/wia...


Konkursy w środkach masowego przekazu, na facebook’u i sprzedaż premiowa
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 2 marca 2018 (0114-KDIP3-2.4011.393.2017.2.AK1) uznał, że konkursy przeprowadzane z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu oraz emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) podlegały / będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli wartość nagrody wygranej w danym konkursie nie przekraczała w 2017 r. kwoty 760 zł, a w roku 2018 r. kwoty 2.000 zł. W przypadku, gdy wartość nagrody w konkursie przekraczała / będzie przekraczała ww. kwoty cała wartość nagrody podlegała / będzie podlegała opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Na Wnioskodawcy jako płatniku ciążył / będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obowiązek przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR), w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wydania nagród.

Konkurs na Facebook’u
Natomiast w przypadku nagród wygranych w konkursach publikowanych w mediach społecznościowych, np. Facebook niezależnie od ich wartości stanowił / będzie stanowił dla zwycięzców konkursów przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym na Wnioskodawcy jako płatniku ciążył / będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obowiązek przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR), w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wydania nagród.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie konkursów przeprowadzanych z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu oraz emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) uznano za prawidłowe, natomiast za nieprawidłowe w zakresie konkursów publikowanych w mediach społecznościowych, np. Facebook nie będących konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu oraz emitowanymi (ogłaszanymi) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja).

Sprzedaż premiowa
Natomiast odnosząc się do skutków podatkowych przeprowadzanych Sprzedaży Premiowych oraz obowiązków płatnika w tym zakresie, należy wskazać, że mając na uwadze wyżej powołane przepisy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby wartość nagród zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być następujące warunki: -nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
-jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć w 2017 r. kwoty 760 zł, a w 2018 r. kwoty 2000 zł.
-zwolnienie nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby fizyczne w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”. Reasumując można wskazać, że sprzedaż premiową cechuje:
-powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę,
-gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.
Źródło: http://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szcz...


Limit na koszty usług niematerialnych i dóbr niematerialnych obwiązujący od 2018r.  Organ twierdzi, że odpisy amortyzacyjne wchodzą do limitu jak koszty
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 11 stycznia 2018 r. (0111-KDIB1-2.4010.448.2017.1.AW) uznał, że niezastosowanie art. 15e updop do wydatków potrącanych w formie odpisów amortyzacyjnych dotyczących wartości niematerialnych i prawnych, które co do zasady mogą podlegać amortyzacji przewidzianej w art. 16a-16m updop, w świetle obowiązujących i mających zastosowanie przepisów, nie znajduje usprawiedliwionych podstaw.
Nie jest możliwe uznanie za koszt uzyskania przychodów całości odpisów amortyzacyjnych od nabytej/zakupionej Licencji.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.
Źródło: http://sip.mf.gov.pl/faces/views/szczegoly/szcz...


Dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje przekazywane w naszym Newsletter były zgodne ze źródłem ich pochodzenia. Jednocześnie nie bierzemy odpowiedzialności za ich prawidłowość, kompletność ani aktualność.

mapa

Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp. z o.o.

KRS 0000285612
NIP: 525-23-98-200
Regon: 140956595
ul. Stara 11/1
00-231 Warszawa

ul. Kościelna 20
05-510 Konstancin-Jeziorna

tel.: +48 502 405 439
e-mail: tca@tca.com.pl