Newsletter ogólny 18-22.01.2016 r.
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 26, styczeń 2016 19:43
Turniej golfowy jako impreza promująca przedsiębiorcę może być wliczony w koszty
Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zorganizuje turniej golfowy pod nazwą „Turniej o ”, promujący markę Spółki oraz ideę uprawiania tego sportu w Polsce.
W ramach organizowanego turnieju Spółka zyskuje możliwość reklamy własnej marki, jak i świadczonych przez siebie usług pośród uczestników turnieju. Podczas turnieju zaprezentowane zostanie logo Spółki, które pojawi się na bannerach, roll – upach, czy standach reklamowych. Podczas turnieju zostaną również rozdane gadżety reklamowe Spółki (z logo Spółki oraz informacjami teleadresowymi). Program finału turnieju przewiduje różnego rodzaju atrakcje, np. pokazy taneczne, fitness, mody. Odbędą się także konkursy. Nagrody, które otrzymają uczestnicy konkursów, będą przekazane przez Spółkę oraz sponsorów. Goście imprezy będą mogli również skorzystać z profesjonalnych usług fryzjerskich i wizażu. Do ich dyspozycji będą stoły do zabawy w kasyno. Będą mieli także możliwość przejażdżki samochodem znanej marki.Impreza będzie prowadzona przez popularnego konferansjera. Gościem specjalnym będzie znany zespół muzyczny. Dla gości finału turnieju przewidziany będzie częściowo odpłatny poczęstunek na świeżym powietrzu (napoje, kawa, lody, ciastka, desery, wino do degustacji). Informacja o turnieju oraz relacja z imprezy zostanie zamieszczona w mediach (gazetach, portalach internetowych). Wstęp na turniej będzie podlegał opłacie, wnoszonej przez uczestników.
Atrakcje towarzyszące imprezie nie będą mieć charakteru nadmiernej wystawności czy wytworności. Odpowiadają one prestiżowi przeprowadzanego turnieju. Turniej golfowy będzie największym tego typu wydarzeniem odbywającym się w regionie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca może zaliczyć koszty organizacji turnieju golfowego do kosztów uzyskania przychodów?
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 23 grudnia 2015 r. (IPTPB3/423-90/12-7/15-S/GG) uznał, że wydatki na organizację turnieju golfowego związane z promocją Wnioskodawcy, w tym również, mające na celu uzyskanie przychodów, stanowią koszty uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Źródło: http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s...
Wynagrodzenie i czas pracy zatrudnionych na zlecenie i samo zatrudnionych
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało projekt zmian w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, które wprowadza minimalną stawkę wynagrodzenia na umowie cywilnoprawnej w wysokości 12 zł brutto za godzinę pracy. Zmiany wprowadzą nowe obowiązki dla pracodawców, gdyż będą musieli prowadzić szczegółową ewidencję czasu pracy zatrudnionych na zlecenie i samo zatrudnionych. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem 1 lipca 2016 r.
Źródło: http://www.mpips.gov.pl/bip/projekty-aktow-praw...
Wykonanie rozmowy prywatnej z telefonu służbowego bez podatku
Wnioskodawca planuje udostępnić wybranym pracownikom telefony komórkowe do korzystania dla celów służbowych, jednakże chce również dopuścić możliwość incydentalnego wykorzystania ich do rozmów krajowych w celach prywatnych. Umowa na świadczenie usług telekomunikacyjnych została zawarta z jednym z operatorów sieci komórkowej i przewiduje dla wszystkich numerów abonamenty ryczałtowe, które w ramach określonej kwoty wynagrodzenia dopuszczają nielimitowane rozmowy z numerami telefonów komórkowych i stacjonarnych na terenie Polski. Umowa wskazuje jedynie abonament w postaci wynagrodzenia ryczałtowego, nie wskazuje natomiast stawki za 1 minutę połączenia. W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wykonanie rozmowy prywatnej z telefonu służbowego powoduje powstanie po stronie pracowników przychodu ze stosunku pracy do opodatkowania?
A jeśli tak, to w jaki sposób przychód ten należy obliczyć, gdyż nie jest możliwe ustalenie faktycznego kosztu rozmowy prywatnej?
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 18 grudnia 2015 r. (IBPB-2-1/4511-465/15/MD) uznał, że w sytuacji braku możliwości jednoznacznego określenia przychodu przypadającego na konkretnego pracownika, po stronie takiego pracownika nie powstanie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Źródło: http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s...
Sąd Najwyższy: koszty zakwaterowania pracowników podlegają składkom
Czy pojęcie przychodu określone w przepisie art. 4 ust. 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (jednolity tekst Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.) obejmuje koszty zakwaterowania pracowników i tym samym może stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne w rozumieniu przepisu art. 18 ust 1 w/w ustawy?
Sąd Najwyższy w uchwale z dnia 10 grudnia 2015 r. (III UZP 14/15) uznał, że pojęcie przychodu określone w art. 4 ust. 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (jednolity tekst: Dz. U. z 2015 r., poz. 483 ze zm.) obejmuje wartość świadczeń ponoszonych przez pracodawcę z tytułu zakwaterowania pracowników i tym samym stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu art. 18 ust. 1 tej ustawy.
Oznacza to, że przyznawane przez pracodawcę korzyści polegające na nieodpłatnym udostępnieniu pracownikom mieszkania lub na zwracaniu kosztów zakwaterowania będą kwalifikowane jako przychód ze stosunku pracy.
Źródło: http://www.sn.pl/orzecznictwo/SitePages/Najnows...
Dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje przekazywane w naszym Newsletter były zgodne ze źródłem ich pochodzenia. Jednocześnie nie bierzemy odpowiedzialności za ich prawidłowość, kompletność ani aktualność.
Newsletter ogólny 11-15.01.2016 r.
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 18, styczeń 2016 16:41
Ugoda sądowa z pracownikiem daje możliwość zaliczenia w koszty odszkodowania
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 listopada 2015 r. (II FSK 2565/13) orzekł, że odszkodowanie zapłacone przez Spółkę na mocy ugody sądowej ma swoją podstawę prawną w przepisach prawa pracy i stanowi ekwiwalent należności przysługujących pracownikowi od pracodawcy z tytułu rozwiązania umowy o pracę. Wydatek poniesiony na pokrycie odszkodowania na rzecz byłego pracownika należy zatem traktować podobnie, jak wypłatę wynagrodzenia i innych należności wynikających z umowy o pracę.
W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę w rozpoznawanej sprawie między wypłatą odszkodowania a stosunkiem pracy istniał niewątpliwie bezpośredni związek, którego istnienie nakazywało przyjąć, że wydatki poniesione przez będącą pracodawcą Spółkę na wypłatę, na podstawie ugody, odszkodowania związanego z nieprawidłowym rozwiązaniem umowy o pracę, należy zaliczyć w poczet kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Dla oceny charakteru wypłaconego odszkodowania i jego związku z należnościami wynikającymi z umowy o pracę nie ma znaczenia fakt, że wydatek poniesiony został na rzecz byłego pracownika, jak również okoliczność, że wypłata odszkodowania nastąpiła w wykonaniu ugody sądowej; ma natomiast znaczenie to, że omawiany wydatek nie został wymieniony w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/70D089A3..
Koszty zastępstwa procesowego zasądzone pracodawcy nie można zaliczyć w koszty
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 stycznia 2016 r. (II FSK 2500/13) orzekł, że sporne wydatki, to koszty zastępstwa procesowego ponoszone na wynagrodzenie prawników reprezentujących interesy pracowników / byłych pracowników – poszkodowanych, działających w ich imieniu i na ich rzecz. Spółka natomiast ma być zobowiązana do ich poniesienia z racji przegrania sprawy przed sądem (ewentualnie zawartej ugody). W ocenie składu orzekającego w takim przypadku nie zachodzi bezpośredni związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy poniesieniem kosztu zastępstwa procesowego a osiągnięciem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu. Wydatki te związane są ściśle z dochodzeniem przez poszkodowanego swoich praw i roszczeń przed sądem, i nie mają związku z przychodem strony pozwanej, tylko z jego wydatkiem. Brak podstawy prawnej do obciążania nimi Skarbu Państwa. Koszty zastępstwa procesowego mają charakter dolegliwości finansowej za przegrany proces i powinny obciążać wyłącznie przegranego, a nie Skarb Państwa. Koszty zastępstwa związane są z dochodzonym odszkodowaniem, ale nie są jego elementem.
Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/440D32...
Ułatwienia w zapłacie podatku od roku 2016 – rodzina może płacić za podatnika
Od 1 stycznia 2016 r. obowiązują zmiany w ordynacji podatkowej, które wprowadzają możliwość zapłaty podatków i opłat przez członków rodziny podatnika i inne osoby:
Art. 62b. §
1. Zapłata podatku może nastąpić także przez:
1) małżonka podatnika, jego zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę;
2) aktualnego właściciela przedmiotu hipoteki przymusowej lub zastawu skarbowego, jeżeli podatek zabezpieczony jest hipoteką przymusową lub zastawem skarbowym;
3) inny podmiot, w przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 1000 zł.
§ 2. W przypadkach, o których mowa w § 1 pkt 1 i 3, jeżeli treść dowodu zapłaty nie budzi wątpliwości co do przeznaczenia zapłaty na zobowiązanie podatnika uznaje się, że wpłata pochodzi ze środków podatnika
.§ 3. W przypadkach, o których mowa w § 1 pkt 1-3, przepisy dotyczące zapłaty podatku przez podatnika stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z powyższego najbliższa rodzina może zapłacić za podatnika, ale nie cała rodzina ma jednakowe prawa, np. wpłata dokonana przez teściową czy teścia skutkuje zapłatą, tylko wtedy gdy podatek nie przekracza 1 000zł.
Źródło: ordynacja podatkowa Dz.U.2015.613: art. 59 § 1 pkt 1; art. 62(b) § 1
Wirtualna waluta Bitcoin rozliczana jest jak prawa majątkowe, a NIE jak waluta.
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 21 grudnia 2015 r. (IPTPB1/4511-583/15-4/MD) uznał, że dla celów podatkowych uzyskany przychód z tytułu sprzedaży zakupionej przez Podatnika waluty Bitcoin będzie stanowić przychód z praw majątkowych, o których mowa w ww. art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochodem będzie nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (art. 9 ust. 2 ww. ustawy). Jednakże, jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca dokonał w 2015 r. nabycia jednostek „kryptowaluty Bitcoin”, natomiast w roku 2015 nie dojdzie do ich zbycia. Zatem, z tego tytułu nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu w 2015 r. Przychód z tego tytułu powstanie zatem w momencie zbycia tychże jednostek.
Przechodząc na grunt niniejszej sprawy należy wskazać, że Bitcoin pełni funkcję elektronicznej waluty, a system płatności umożliwia wysyłanie i odbieranie jednostek tejże waluty. Zarówno sama jednostka waluty, jak i cały system, występują pod jedną nazw: Bitcoin. Niemniej jednak Bitcoin, jako system wirtualnej waluty, nie posiada uregulowania w przepisach prawa. Waluta ta nie ma żadnego centralnego organu, ani jakiejkolwiek instytucji sprawującej nad nią nadzór. Na gruncie polskiego prawa waluty Bitcoin nie można traktować na równi z prawnym środkiem płatniczym, bowiem nie funkcjonuje on jako instrument rynku pieniężnego w rozumieniu odrębnych przepisów.
W świetle obowiązujących przepisów prawa Bitcoin nie jest walutą uznawaną jako prawny środek płatniczy. Nie jest również stosowana w rozliczeniach międzynarodowych w sensie prawnym, ponieważ nie posługują się tym żadne instytucje publiczne. Nie funkcjonuje jako instrument rynku pieniężnego.
Źródło: http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s...
Dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje przekazywane w naszym Newsletter były zgodne ze źródłem ich pochodzenia. Jednocześnie nie bierzemy odpowiedzialności za ich prawidłowość, kompletność ani aktualność.
Newsletter ogólny 04-08.01.2016 r.
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 11, styczeń 2016 17:26
Regulamin ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego od 1 stycznia 2016 r.
Z dniem 1 stycznia weszła w życie ustawa o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej z dnia 11 września 2015r. Postanowienie o interpretowaniu umowy na korzyść klienta wynika z niżej cytowanego przepisu i obejmuje również regulaminy ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego:Art. 15. ust. 3. Umowa ubezpieczenia, ogólne warunki ubezpieczenia oraz inne wzorce umowy są formułowane jednoznacznie i w sposób zrozumiały.Art. 15 ust. 5. Postanowienia umowy ubezpieczenia, ogólnych warunków ubezpieczenia oraz innych wzorców umowy sformułowane niejednoznacznie interpretuje się na korzyść ubezpieczającego, ubezpieczonego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia.
Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2015/1844/D2015000184401.pdf
Dziecięcy raj podatkowy – zwolnienia dla pracowników, odliczenia dla pracodawcy
Od stycznia 2016 r. pracodawca może odliczyć wydatki na utworzenie, prowadzenie i dofinansowane pracownikowi wydatków na żłobki, zakładowy klub dziecięcy lub zakładowe przedszkole i nawet na dofinansowanie pracownikowi wydatków na dziennego opiekuna – do kwoty 200 zł lub 400zl miesięcznie na dziecko. Z kolei, po stronie pracownika, kwoty te korzystają ze zwolnienia – do limitu 200 zł i 400 zł jeśli dopłaty są spoza ZFŚS, a bez limitu jeśli są wypłacane z ZFŚS. Szczegóły te są podane w krótkiej ustawie z dnia 10 lipca 2015 r. – link poniżej.
Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2015/1296/D20150....
Obrót Ziemią Rolną
22 grudnia 2015 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz.U. 2015, poz. 2179). Jej głównym punktem jest przesunięcie terminu wejścia w życie ustawy o cztery miesiące – z 1 stycznia na 1 maja 2016 r. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zapowiedziało, że do 1 maja 2016 r., kiedy upływa okres ochronny na zakup polskiej ziemi przez cudzoziemców, zostaną zmienione przepisy, które uszczelnią obrót ziemią rolną w Polsce i wprowadzą rozwiązania umożliwiające zakup gruntów tylko rolnikom indywidualnym.
Źródło: http://www.anr.gov.pl/web/guest/welcome/-/journ...
Umowa z Niemcami – zapłata za prawa do programów komputerowych
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 grudnia 2015 r. (II FSK 2789/13) orzekł, że interpretacja polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania w kontekście przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie pozwala na uznanie należności z tytułu licencji do programów komputerowych za należności licencyjne. W umowie bowiem mowa o należnościach z praw autorskich do określonych kategorii utworów – literackich, artystycznych, naukowych.
Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/EDAB0E...
Interpretacja ogólna dotycząca rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika
W celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisu Minister Finansów 8 stycznia 2016wydał interpretację ogólną dotyczącą klauzuli interpretowania prawa na korzyść podatnika ujętej w art. 2a Ordynacji podatkowej. Umiejscowienie tej klauzuli w przepisach ogólnych Ordynacji podatkowej wskazuje, że stosowanie tego przepisu nie jest ograniczone do postępowania podatkowego.
1. Zakres przedmiotowy art. 2a Ordynacji podatkowej.
Wyrażona w art. 2a Ordynacji podatkowej zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika dotyczy tylko wątpliwości co do treści przepisów prawa, a nie wątpliwości co do stanu faktycznego. Z treści art. 2a Ordynacji podatkowej nie można jednak wyprowadzać twierdzenia, że w zakresie usuwania wątpliwości dotyczących stanu faktycznego obowiązuje norma odwrotna. Należyte stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej dotyczących postępowania podatkowego, a w szczególności przepisów normujących przeprowadzanie dowodów powinno zapewnić taki stopień wnikliwości badania stanu faktycznego, który prowadzi do ustalenia, jakie fakty w sprawie miały miejsce, a jakie nie zaistniały.
2. Adresaci art. 2a Ordynacji podatkowej.
Pojęcie „rozstrzygania” występuje w Ordynacji podatkowej, w zakresie kwestii podatkowych, w kontekście działania organu. Bezpośrednim adresatem normy wynikającej z przepisu art. 2a Ordynacji podatkowej jest więc organ podatkowy rozstrzygający sprawę podatkową i w ramach tego rozstrzygania przyjmujący określone znaczenie przepisów prawa mających zastosowanie w sprawie.Pośrednim adresatem normy z art. 2a Ordynacji podatkowej może być także podatnik. Może on powoływać się na ten przepis i żądać jego zastosowania przez organ podatkowy w sytuacji, gdy - jego zdaniem - w sprawie zaistniały niedające się usunąć wątpliwości interpretacyjne, a organ podatkowy nie zastosował art. 2a Ordynacji podatkowej.
Źródło: www.mf.gov.pl
Dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje przekazywane w naszym Newsletter były zgodne ze źródłem ich pochodzenia. Jednocześnie nie bierzemy odpowiedzialności za ich prawidłowość, kompletność ani aktualność.
Newsletter ogólny 28-31.12.2015
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 05, styczeń 2016 20:23
Korekta kosztów na bieżąco lub wstecz: od 1 stycznia 2016 zależy od przyczyny
Z dniem 1 stycznia 2016 r. w życie wszedł nw. bardzo korzystny przepis ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych: art. 12 ust. 3j. Jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Odpowiedni przepis został dodany również w ustawie dla osób fizycznych. Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2015
Likwidacja korekty kosztów w związku z zaległą zapłatą lub długim terminem płatności
Od 1 stycznia 2016 uchylone zostały przepisy nakazujące zmniejszenie kosztów w przypadku powstania zaległości w zapłacie lub gdy umówiono się na długie terminy płatności. Jednocześnie przepisy przejściowe zezwalają, aby po 1 stycznia 2016 odpowiednio zwiększyć koszty na uprzednich zasadach (tj. gdy dokonają zapłaty). Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2015/1197
Zmienione odsetki od zaległości podatkowych
Od 1 stycznia 2016 r. wchodzą w życie przepisy ordynacji podatkowej dotyczące zasad liczenia odsetek od zaległości podatkowych. W zależności od sytuacji podatnik zapłaci od 50 do 150 proc. stawki podstawowej.
Podwyższona stawka tylko w przypadku VAT lub akcyzy i korekty zainicjowanej przez organy
Art. 56b. Podwyższoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 150% stawki odsetek za zwłokę stosuje się do zaległości w podatku od towarów i usług oraz w podatku akcyzowym w przypadku:
1) zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku ujawnionych przez organ podatkowy w toku kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego,
2) korekty deklaracji:
a) złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia – po zakończeniu kontroli podatkowej,
b) dokonanej w wyniku czynności sprawdzających – jeżeli kwota zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku przekracza 25% kwoty należnej i jest wyższa niż pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia w rozumieniu ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679, z późn. zm.7)), obowiązującego w dniu następującym po dniu upływu terminu płatności zobowiązania lub terminu zwrotu;
3) ujawnienia przez organ podatkowy w toku czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego niezłożenia deklaracji, mimo ciążącego obowiązku oraz braku zapłaty podatku.
Obniżona stawka tylko od korekty zainicjowanej przez podatnika i tylko w ciągu 6 miesięcy
„Art. 56a.
§ 1. Obniżoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę stosuje się w przypadku spełnienia łącznie następujących warunków:
1) złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji, nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia upływu terminu do złożenia deklaracji;
2) zapłaty zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio w razie zaliczenia nadpłaty lub zwrotu podatku, a także w razie potrącenia lub przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych w trybie określonym w art. 66, na wniosek złożony w terminie 7 dni od dnia złożenia korekty deklaracji.
§ 3. Obniżonej stawki odsetek za zwłokę nie stosuje się w przypadku korekty deklaracji:
1) złożonej po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia – po zakończeniu kontroli podatkowej;
2) dokonanej w wyniku czynności sprawdzających.
Mała abolicja – połowa odsetek do końca czerwca 2016 r. od korekty starych zaległości
Co do korekty po 1 stycznia 2016 r. dotyczącej starych zaległości (nawet powstałych 5 lat temu) jednak będzie można skorzystać z 50% odsetek w ciągu półrocznego "okienka"- decyduje o tym niżej wymieniony przepis przejściowy:
Art. 19. (…)
3. Do zaległości podatkowych powstałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się obniżoną stawkę odsetek za zwłokę w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę, pod warunkiem złożenia prawnie skutecznej korekty deklaracji w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy i zapłaty zaległości podatkowej w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty. Przepisy art. 56a § 2 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio.
Źródło: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2015/1649
Ustalenie progu powyżej którego należy sporządzić dokumentację cen transferowych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z dnia 12 listopada 201 r. (I SA/Bk 412/15) orzekł, że obowiązek sporządzenia dokumentacji, w sytuacji przekroczenia wartości obrotu w wysokości 100 000 EURO, musi dotyczyć wszystkich transakcji zawartych w danym roku podatkowym z danym podmiotem powiązanym, a nie jedynie transakcji przekraczających tę wartość. Odmienna interpretacja powyższego obowiązku uniemożliwiałaby pełną ocenę transakcji gospodarczych zawieranych z tym samym podmiotem powiązanym, a w konsekwencji mogłaby prowadzić do obejścia art. 9a ust. 2 u.p.d.o.p.
Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4CC...
Odpowiedzialność członka zarządu nie może być przedmiotem interpretacji Członek zarządu wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości wydania decyzji o odpowiedzialności solidarnej członka zarządu ze spółką na podstawie art. 116 ordynacji podatkowej (o.p.). Przedstawiając opis zdarzenia przyszłego podatnik wskazał, że osoba trzecia zarządzała spółką akcyjną. W czasie pełnienia przez nią funkcji Urząd Kontroli Skarbowej prowadził postępowanie kontrolne w spółce. Spółka otworzyła postępowanie likwidacyjne. Osoba trzecia została odwołana z funkcji członka. Do dnia odwołania z funkcji członka zarządu postępowanie kontrolne nie zostało zakończone. Spółka nie posiada żadnych zaległości, w tym podatkowych. W wyniku prowadzonego postępowania likwidacyjnego spieniężony został cały majątek spółki, spłacone bieżące zaległości, itp. Obecnie ma dojść do zakończenia postępowania likwidacyjnego, podjęta ma być uchwała o zakończeniu likwidacji i wykreśleniu Spółki z Krajowego Rejestru Sądowego. W związku z powyższym wnioskodawca zadał organowi podatkowemu następujące pytanie: czy w przypadku wydania w wyniku zakończenia postępowania kontrolnego decyzji określającej zobowiązanie podatkowe w podatku VAT, czy też dochodowym, po zakończeniu likwidacji i wykreśleniu spółki z rejestru sądowego może być wydana decyzja o odpowiedzialności solidarnej członka zarządu ze spółką na podstawie art. 116 o.p. ? Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 5 listopada 2015 r. (I SA/Po 814/15) orzekł, że sformułowane we wniosku pytanie nie dotyczyło wątpliwości w zakresie prawnopodatkowej oceny zdarzenia przyszłego, lecz zapewnienia skarżącemu gwarancji, że w przedstawionych okolicznościach faktycznych nie zajdą przesłanki do wydania przez inny organ podatkowy decyzji o odpowiedzialności solidarnej członka zarządu ze spółką na podstawie art. 116 o.p .
Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/B60FCC...
Dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje przekazywane w naszym Newsletter były zgodne ze źródłem ich pochodzenia. Jednocześnie nie bierzemy odpowiedzialności za ich prawidłowość, kompletność ani aktualność.
Zmiany w podatkach dochodowych wejdą w życie od stycznia 2015, ale jeszcze w tym roku należy się do nich przygotować
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 22, wrzesień 2014 15:49
Prezydent podpisał zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nowela wprowadza bardzo liczne zmiany, m.in.:
Zostanie nałożony nowy podatek (CFC) od dochodu spółek znajdujących się za granicą. Podatnicy, będący udziałowcami (akcjonariuszami) takich spółek powinni już teraz przejrzeć swoje struktury i sprawdzić czy od nowego roku będą musieli płacić w kraju podatek dochodowy od dochodu osiągniętego przez ich spółkę za granicą, czy będą mieli obowiązek składania zeznania i prowadzenia rejestru i ewidencji księgowej takich spółek wg zasad polskiej rachunkowości. Jeśli okaże się, że podlegają tym przepisom, to powinni zastanowić się nad zmianą modelu prowadzenia biznesu w kraju i za granicą.
Odsetki od pożyczek zaciągniętych od podmiotów z grupy jak również odsetki od kredytów bankowych czy z tytułu emisji obligacji czy podobne opłaty będą podlegały większym restrykcjom, a podatnik będzie miał do wyboru 3 sposoby na wyliczenie takich odsetek – dwie metody są oparte na niedostatecznej (cienkiej) kapitalizacji. Pierwsza z nich – dotychczasowa - zakłada, że odsetki powyżej zadłużenia przekraczającego trzykrotność kapitału zakładowego nie stanowią kosztu podatkowego. Druga metoda zakłada, ze odsetki powyżej zadłużenia przekraczającego kapitał własny nie stanowią kosztu podatkowego. Od nowego roku ustawodawca proponuje jeszcze do wyboru metodę alternatywną, w której limit odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych stanowi iloczyn stopy referencyjne plus 1.25% oraz wartości podatkowej aktywów pomniejszonych o wartości niematerialne i prawne. W metodzie alternatywnej uwzględnia się wszystkie pożyczki i kredytu – nawet te zaciągnięte u podmiotów niepowiązanych. W pierwszej metodzie cienkiej kapitalizacji uwzględnia się pożyczki tylko od bezpośredniego udziałowca oraz od bezpośrednio udziałowca- siostry, natomiast w drugiej metodzie uwzględnia się również pożyczki od podmiotów powiązanych pośrednio. Zadłużenie liczone w drugiej metodzie można pomniejszyć o pożyczki udzielone pewnym podmiotom powiązanym i to jest prezent łagodzący restrykcyjny charakter drugiej metody. Za znaczącego udziałowca uważa się taki podmiot, który w podmiocie zaciągającym pożyczkę posiada co najmniej 25% praw głosu. Podatnik w zależności od tego: kto mu udziela pożyczki, od tego czy ma wysoki kapitał zakładowy, czy wysoki kapitał własny i wysokie udzielone pożyczki czy wysokie aktywa powinien wybrać odpowiedni model.
W cenach transferowych fiskus uzyska prawo do szacowania dochodów w osobowej spółce handlowej i w spółce cywilnej czy innej „jednostce niemającej osobowości prawnej” oraz pomiędzy centralą a jej zagranicznym Oddziałem. Jednocześnie obowiązkiem dokumentacji zostaną objęte umowy spółek osobowych, umowy wspólnego przedsięwzięcia czy inne umowy o podobnym charakterze.
Planując działalność na przyszły rok czy kontynuując bieżące schematy należy uwzględnić te zmiany, a nasza kancelaria TCA Advisers może Państwu w tym pomóc. W lipcu i wrześniu b.r. przeszkoliliśmy w tym zakresie już wielu podatników i ich doradców.
Źródło: Opracowanie własne: Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp. z o.o.
Najnowsze statystyki z ministerstwa finansów - porozumienia cenowe
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 20, styczeń 2014 16:21
Posiadamy najnowsze statystyki z Ministerstwa Finansów na temat porozumień dotyczących cen ustalanych w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Od roku 2006, gdy weszła możliwość zawierania takich porozumień, w okresie 2006-2013 podatnicy złożyli do Ministra Finansów 50 takich wniosków. Z tej liczby rozstrzygnięto 41 wniosków: 36 dotyczyło porozumienia jednostronnego (tylko z polskimi władzami podatkowymi), a 5 wniosków dotyczyło porozumienia dwustronnego (z polskimi władzami podatkowymi oraz władzami podatkowymi innych krajów). Zostały wycofane dwa wnioski o wydanie decyzji w sprawie porozumienia. 4 decyzje dotyczyły przedłużenia wcześniej wydanej decyzji.
Większość wniosków dotyczyła relacji : zagraniczny podmiot dominujący – krajowy podmiot zależny. Najczęściej uznawaną za prawidłowa była metoda marży transakcyjnej netto.
Wydanie decyzji w sprawie porozumienia jednostronnego trwa do 6 miesięcy, a porozumienia dwustronnego do 12 miesięcy.
Przed złożeniem wniosku podatnik ma możliwość wcześniejszych konsultacji z właściwym organem na temat celowości zawarcia takiego porozumienia, zakresu niezbędnych informacji trybu i przypuszczalnego terminu zawarcia porozumienia.
Zawarcie takiego porozumienia cenowego z ministrem finansów ogranicza znacznie ryzyko w cenach transferowych.
Zachęcamy do spróbowania – przynajmniej etap wyjaśniania sprawy z organem, przed złożeniem wniosku, który nic nie kosztuje.
Wniosek może złożyć polski podatnik jak i osoba zagraniczna zamierzająca przeprowadzić transakcję w Polsce.
Źródło: 20-01-2014, Opracowanie własne TCA; strona internetowa Stowarzyszenia cct.org.pl.
Zmiana rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz. 10, Usługi o niskiej wartości dodanej – dokumentacja: opis tych usług
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 16, wrzesień 2013 14:25
Zmiana z dnia 17 czerwca 2013 do rozporządzenia o cenach transferowych wprowadziła pojęcie usług o niskiej wartości dodanej. Pojęcie to zostało przeniesione z raportu opracowanego przez EU JTPF – czyli przez forum w sprawie cen transferowych powołane przez Komisję Europejskiej.
Raport JTPF sugeruje, że kontrola tych usług powinna być prowadzona w sposób uproszczony, skoro są to usługi rutynowe i ogólnie dostępne. Kontrolując, czy usługi były faktycznie wykonywane oraz czy mogły przynieść korzyść spółce można ograniczyć się do informacji zawartych w opisie sporządzonym przez podatnika.
Zmiana wprowadzona do rozporządzenia w Polsce stanowi, że:
„Jeżeli podmiot powiązany przedstawi organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej opis transakcji dotyczącej usług o niskiej wartości dodanej, organy te dokonują badania (…) w pierwszej kolejności na podstawie przedstawionego opisu.”
Następnie rozporządzenie wymienia elementy tego opisu, takie jak:
„2. potwierdzenie, że usługa została wykonana , oraz szczegółowe wyjaśnienie dotyczące racjonalności nabycia usług, w tym uzyskanych lub oczekiwanych korzyści;
3. opis i uzasadnienie sposobu wykonania usług;
6. opis klucza podziału;”.
Bardzo mocno podkreślamy, wbrew w temu co się ogólnie słyszy: posiadanie takiego opisu jest dobrowolne i w intencji ma uprościć kontrolę tych usług, skoro są to usługi rutynowe i niskiej wartości.
Źródło: Opracowanie własne, Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp.z o.o. , Konstancin-Jeziorna, Warszawa
UWAGA: Niniejszy materiał został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych – dołożono starań, aby przedstawić zagadnienie w sposób prosty i zrozumiały, więc materiał nie jest kompletny ani wystarczająco precyzyjny, aby na jego podstawie podejmować działania w praktyce – jeśli wystąpi potrzeba rozwiązania konkretnych sytuacji należy zwrócić się o fachowe doradztwo podatkowe.
Zmiana rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz. 9, Usługi o niskiej wartości dodanej – wysokość marży
- Szczegóły
- Utworzono: piątek, 13, wrzesień 2013 16:43
Zmiana z dnia 17 czerwca 2013 do rozporządzenia o cenach transferowych wprowadziła pojęcie usług o niskiej wartości dodanej. Pojęcie to zostało przeniesione z raportu opracowanego przez EU JTPF – czyli przez forum w sprawie cen transferowych powołane przez Komisję Europejskiej. W odróżnieniu od Wytycznych OECD, które są powszechnie powoływane we wszystkich państwach świata, ten raport EU JTPF dotyczy tylko państw– członków Unii Europejskiej.
Raport JTPF omawia m.in. kwestię wysokości narzutu marży na bazę kosztową dla usług o niskiej wartości dodanej.
W myśl tego Raportu ważniejsze od wysokości marży jest prawidłowe ustalenie bazy kosztowej właściwej dla danej usługi.
Następnie można przejść do ustalenia wysokości marży. Raport stwierdza, że występują takie sytuacje, w których uzasadniony jest brak marzy. Typowa marża obserwowana dla tego typu usług mieści się w granicach 3%-10%. Często występuje marża w wysokości 5%.
Pogłębiona analiza czynników porównywalności jak i samo badanie rynku może angażować zbyt wiele wysiłku, dlatego zamiast tego proponuję się pewne uproszczenia ; wystarczy podać racjonalne uzasadnienie przyjętej wysokości marży oraz posiadane w tym zakresie doświadczenie, ewentualnie publicznie dostępne lub drukowane statystyki lub publikowane przez administrację podatkową przypadki.
Zmiany do rozporządzenia wprowadzone w Polsce nie wspominają o wysokości stosowanej marży, jednak sam fakt nazwania tych usług usługami o niskiej wartości dodanej sugeruje, że marża stosowana na tych usługach powinna być również niska.
Podatnicy, w transakcjach z podmiotami z Unii Europejskiej mogą się powoływać na Raport JTPF, jednak wnioski z niego płynące nie stanowią obowiązującej normy.
Za tydzień, w następnym odcinku „Aktualności", napiszemy o tym, jakie dokumenty mogą przygotować podatnicy w przypadku usług o niskiej wartości dodanej.
Źródło: Opracowanie własne, Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp.z o.o. , Konstancin-Jeziorna, Warszawa
UWAGA: Niniejszy materiał został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych – dołożono starań, aby przedstawić zagadnienie w sposób prosty i zrozumiały, więc materiał nie jest kompletny ani wystarczająco precyzyjny, aby na jego podstawie podejmować działania w praktyce – jeśli wystąpi potrzeba rozwiązania konkretnych sytuacji należy zwrócić się o fachowe doradztwo podatkowe.
Zmiana rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz.8, Usługi o niskiej wartości dodanej
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 02, wrzesień 2013 15:17
Zmiana z dnia 17 czerwca 2013 do rozporządzenia o cenach transferowych wprowadziła pojęcie usług o niskiej wartości dodanej. Usługi o niskiej wartości dodanej są to usługi :
· o charakterze rutynowym,
· wspomagające działalność główną usługobiorcy,
· ogólnie bądź łatwo dostępne,
· nie przyczyniają się do powstania dużej wartości dodanej dla usługodawcy lub usługobiorcy
Do wydatków związanych ze świadczeniem tych usług zalicza się koszty bezpośrednie i pośrednie, z wyłączeniem wydatków akcjonariusza – czyli wydatków, które przynoszą korzyści wyłącznie udziałowcom lub akcjonariuszom. Obecnie, rozporządzenie zawiera przykładowy katalog wydatków akcjonariusza.
Ponadto do rozporządzenia wprowadzono katalog przykładowych usług o niskiej wartości dodanej, należą do nich dla przykładu:
A. usługi informatyczne,
B. usługi związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,
C. usługi marketingowe,
D. usługi prawne,
E. księgowość i usługi administracyjne
F. usługi techniczne, w tym transfer wiedzy technicznej,
G. kontrola jakości,
H. inne usługi, np. dot. strategii i rozwoju przedsiębiorstw.
O wysokości marży nakładanej na takie usługi oraz o specjalnej dokumentacji (opisie) dla takich usług napiszemy w następnym odcinku „Aktualności”, za tydzień.
Źródło: Opracowanie własne, Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp.z o.o. , Konstancin-Jeziorna, Warszawa
UWAGA: Niniejszy materiał został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych – dołożono starań, aby przedstawić zagadnienie w sposób prosty i zrozumiały, więc materiał nie jest kompletny ani wystarczająco precyzyjny, aby na jego podstawie podejmować działania w praktyce – jeśli wystąpi potrzeba rozwiązania konkretnych sytuacji należy zwrócić się o fachowe doradztwo podatkowe.
Zmiana rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz.7, Restrukturyzacja działalności a potencjał do generowania zysku
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 26, sierpień 2013 13:48
Rozporządzenie nie wymienia pojęcia „potencjał do generowania zysku”, które jest opisane w wytycznych OECD, a poza tym kilka krajów już od wielu lat stosuje podatek od wyprowadzenia tzw. „potencjału do generowania zysku”.
W myśl wytycznych OECD sama realokacja potencjału do generowania zysku nie stanowi odrębnego tytułu, do odrębnego wynagrodzenia – zgodnie z zasadą rynku wynagradzany powinien być transfer cennego aktywu lub zakończenie czy znacząca zmiana obecnego układu.
Pojęcie „potencjał do generowania zysku” jest podobny do pojęcia zysku stosowanego w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa czy w przypadku rozwiązania umowy lub jej znaczącej renegocjacji.
W przykładzie podanym w wytycznych OECD dystrybutor dotychczas pełnił pełne funkcje i podejmował pełne ryzyko. W wyniku restrukturyzacji ryzyko zostało przeniesione do zagranicznej spółki powiązanej (bez przenoszenia aktywów). Po restrukturyzacji, zysk dystrybutora będzie gwarantowany na poziomie +2%, gdy historycznie osiągał on zysk w granicach od -2% do 6%, lub od 5% do 10%, lub od 0% do 4%.
Czy taki obniżony zysk, bez przenoszenia cennych aktywów, ale gwarantowany, byłby zgodny z zasadą rynku? W wytycznych OECD podkreśla się, że zależy to od spodziewanych, przyszłych okoliczności oraz spodziewanego przyszłego zysku. W sytuacji np. , gdy przedsiębiorstwo spodziewa się, że na skutek postępu technologicznego nie będzie miało możliwości dotrzymać kroku zmianom technologicznym, to zapewne taki gwarantowany zysk mógłby być uznany za zgodny z zasadą rynku.
Źródło: Opracowanie własne, Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp.z o.o. , Konstancin-Jeziorna, Warszawa
UWAGA: Niniejszy materiał został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych – dołożono starań, aby przedstawić zagadnienie w sposób prosty i zrozumiały, więc materiał nie jest kompletny ani wystarczająco precyzyjny, aby na jego podstawie podejmować działania w praktyce – jeśli wystąpi potrzeba rozwiązania konkretnych sytuacji należy zwrócić się o fachowe doradztwo podatkowe.
Zmiany z dnia 17 czerwca 2013 do rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz.6, Restrukturyzacja w zakresie sprzedaży towarów
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 13, sierpień 2013 14:42
Wytyczne OECD w sprawie Cen Transferowych wskazują, że należy zidentyfikować funkcje, w tym ryzyka i aktywa przed i po restrukturyzacji.
Dla przykładu, przed restrukturyzacją producent pełniący pełne funkcje producenta sprzedawał towary dystrybutorowi pełniącemu pełne funkcje dystrybucyjne. Następnie w wyniku restrukturyzacji dystrybutor został przekształcony w dystrybutora o ograniczonych funkcjach lub w ogóle otrzymał status komisanta czy innego podobnego agenta.
W celu ustalenia rynkowej kompensaty dla podmiotu podlegającego restrukturyzacji, a także w celu ustalenia który podmiot czy które podmioty z Grupy poniosą ciężar takiej kompensaty może wystąpić konieczność oszacowana wartości praw i obowiązków podmiotu restrukturyzowanego według stanu przed restrukturyzacją, uwzględniając postanowienia umowne oraz prawa handlowego (cywilnego), jak również sposób oraz zakres w jakim te prawa i obowiązki zmieniły się wyniku restrukturyzacji.
Nawet jeżeli umowa przewiduje krótki okres lub wykonywana jest na każdorazowe zlecenie, to bada się faktyczne postępowanie stron, aby stwierdzić czy de facto umowa nie miała charakteru długotrwałego.
W przypadku braku dowodów na występowanie praw i obowiązków w porównywalnych sytuacjach szacunek wartości praw i obowiązków można przeprowadzić na podstawie wnioskowania, jakie prawa i obowiązki ustaliłyby między sobą podmioty niezależne. Przy czym występuje zakaz posługiwania się informacjami, które nie mogły być znane stronom umowy.
Źródło: Opracowanie własne, Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp.z o.o. , Konstancin-Jeziorna, Warszawa
UWAGA: Niniejszy materiał został przygotowany wyłącznie w celach informacyjnych – dołożono starań, aby przedstawić zagadnienie w sposób prosty i zrozumiały, więc materiał nie jest kompletny ani wystarczająco precyzyjny, aby na jego podstawie podejmować działania w praktyce – jeśli wystąpi potrzeba rozwiązania konkretnych sytuacji należy zwrócić się o fachowe doradztwo podatkowe.
Zmiany z dnia 17 czerwca 2013 do rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz.5, Restrukturyzacja działalności – „opcje realistycznie dostępne”
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 06, sierpień 2013 12:51
Poniżej podajemy treść ustępu 5 par. 23a dotyczącego restrukturyzacji działalności:
Jak fiskus będzie uwzględniać „opcje realistycznie dostępne”, o których mowa w rozporządzeniu?
Wytyczne OECD w sprawie Cen Transferowych wskazują, że wynagrodzenie w transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi może być skorygowane o zyski, które mogłyby być uzyskane w alternatywnej strukturze, ponieważ niezależne podmioty wybrałyby daną transakcję tylko wtedy, gdyby nie widziały innej, bardziej atrakcyjnej alternatywy. Podmiot niezależny, gdyby widział, że inna alternatywa jest wyraźnie bardziej atrakcyjna, to nie zgodziłby się na taką transakcję, jaką oferuje jej podmiot powiązany.
W myśl zasady rynku ocena powinna zostać dokonana z punktu widzenia pojedynczego podmiotu; fakt, że restrukturyzacja jest uzasadniona na poziomie całej grupy, np. daje korzyść synergii na poziomie grupy, nie oznacza, że taka korzyść występuje na poziomie pojedynczego podmiotu.
Podatnicy powinni przejrzeć umowy, rzeczywiste działanie oraz dokumentacje aby sprawdzić czy w okolicznościach zawarcia transakcji nie pojawiają się opcje realistycznie dostępne, które są w sposób oczywisty bardziej atrakcyjne. Pozwoli to na uniknięcie oszacowania dochodu według tych korzystniejszych opcji.
Źródło: Opracowanie własne, Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp.z o.o. , Konstancin-Jeziorna
Zmiany z dnia 17 czerwca 2013 do rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz.4, Prawo do wynagrodzenia z tytułu restrukturyzacji działalności – kwestia podziału ryzyka
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 29, lipiec 2013 16:59
Poniżej podajemy treść ustępu 4 par. 23a dotyczącego restrukturyzacji działalności:
4. Organy podatkowe i organy kontroli skarbowej uznają prawidłowość przypisania podmiotowi powiązanemu ekonomicznie istotnego ryzyka wyłącznie wtedy, jeżeli zostanie wykazana zdolność podmiotu do podejmowania decyzji w zakresie zarządzania tym ryzykiem lub zdolność finansowa do poniesienia obciążeń w przypadku materializacji tego ryzyka.
Wytyczne OECD w sprawie Cen Transferowych wskazują, że ustalenie która strona ponosi ryzyko zaczyna się od badania warunków zawartych w kontrakcie, następnie bada się czy działanie stron pokrywa się z warunkami kontraktowymi. Badanie czy podział ryzyka ma charakter rynkowy, w przypadku braku danych porównywalnych opiera się na badaniu tego, która strona jest w stanie wywierać większy wpływ na to ryzyko lub ma zdolność finansową do podjęcia tego ryzyka.
Jeżeli ryzyko jest przypisane stronie, która ma mniejszy wpływ na to ryzyko to administracja podatkowa może kwestionować rynkowy charakter takiego przypisania ryzyka.
Podatnicy powinni przejrzeć umowy, rzeczywiste działanie oraz dokumentacje aby sprawdzić czy kwestia podziału ryzyka jest jednolita na każdym etapie.
Źródło: Opracowanie własne, Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp.z o.o. , Konstancin-Jeziorna
Zmiany z dnia 17 czerwca 2013 do rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz. 3, Prawo do wynagrodzenia z tytułu restrukturyzacji działalności
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 29, lipiec 2013 16:53
Zmienione rozporządzenia w bardzo ogólny sposób wskazuje na wynagrodzenie w przypadku restrukturyzacji działalności. Wytyczne OECD w sprawie cen transferowych z dnia 22 lipca 2010 roku poświęcają temu zagadnieniu cały rozdział, o numerze IX, dlatego w razie wątpliwości można się kierować wskazówkami zawartymi w tych Wytycznych.
Poniżej podajemy treść brzmienia polskich przepisów – ustępy 1-3 par 23 a.
1. Organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej badają zgodność warunków ustalonych lub narzuconych w ramach restrukturyzacji działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi z warunkami, jakie ustaliłyby pomiędzy sobą podmioty niezależne.
2. Przez restrukturyzację działalności, o której mowa w ust. 1, rozumie się przeniesienie pomiędzy podmiotami powiązanymi istotnych ekonomicznie funkcji lub aktywów, lub ryzyk.
3. W toku badania, o którym mowa w ust. 1, należy uwzględnić przyczyny gospodarcze dokonania restrukturyzacji działalności, oczekiwane korzyści z restrukturyzacji, w tym efekt synergii, oraz opcje realistycznie dostępne dla podmiotów powiązanych uczestniczących w restrukturyzacji.
Podatnicy powinni przejrzeć wstecz przeprowadzone transakcje w zakresie wyżej opisanej restrukturyzacji. Ponadto, należy sprawdzić czy zostały sporządzone dokumentacje na takie restrukturyzacje, a ponadto należy sprawdzić czy posiadane dokumentacje zawierają argumenty, o których mowa w rozporządzeniu, które by chroniły podatnika przed oszacowaniem dochodu i podatkiem z tytułu restrukturyzacji (tzw. podatkiem na wyjściu).
Źródło: Opracowanie własne, Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp.z o.o. , Konstancin-Jeziorna
Zmiany z dnia 17 czerwca 2013 do rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych – cz. 2, Wybór metody
- Szczegóły
- Utworzono: poniedziałek, 15, lipiec 2013 11:59
Jedną z głównych zmian w rozporządzeniu jest wybór metody stosowanej do oszacowania dochodu. Organy (podatkowe czy kontroli skarbowej dalej zwane łącznie organami) nadal mają obowiązek stosować metodę wybraną przez podatnika, ale co jest nowością, organ przy wyborze metody ma jeszcze obowiązek uwzględnić:
• funkcje pełnione w transakcji, w tym również ryzyka i aktywa, takie jak np. kapitał ludzki,
• czy występują dostępne dane, aby zastosować wybraną metodę?
• porównywalność transakcji oraz podmiotów uczestniczących w transakcji.
Dodatkowo wprowadzono nowa hierarchię metod. Metoda porównywalnej ceny kontrolowanej jest mniej faworyzowano, a w większym stopniu dopuszczono stosowanie metod zysku. Bardziej szczegółowo na ten temat napiszemy w następnej części za tydzień.
Nowe rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 04, lipiec 2013 11:34
Aktualności z dnia 3 lipca 2013r.
Nowe rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych
Nowe rozporządzenie ministra finansów w sprawie cen transferowych zostało opublikowane 3 lipca 2013 r., a więc będzie obowiązywać już od 18 lipca 2013 r.
Nowe przepisy wprowadzają do polskiego systemu prawnego Wytyczne OECD z lipca 2010 r. ws. Cen Transferowych dla Przedsiębiorstw Wielonarodowych i Administracji Podatkowych. Dotyczą one głównie skutków podatkowych restrukturyzacji, sposobu przeprowadzania analizy porównywalności, wyboru metody ustalania ceny.
Ponadto nowe przepisy wprowadzają efekty prac Wspólnego Forum ds. Cen Transferowych funkcjonującego w ramach Unii Europejskiej, przy Komisji Europejskiej. Dotyczą one głównie usług o niskiej wartości dodanej, wydatków akcjonariusza.
Ponieważ rozporządzenie wprowadza istotne, a wręcz rewolucyjne przepisy, które głęboko ingerują w działalność gospodarczą prowadzoną przez powiązane przedsiębiorstwa, w związku z tym będziemy na tej stronie stopniowo informować o poszczególnych tematach.
Zmiany przepisów
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 29, czerwiec 2013 16:21
Prezydent podpisał nowelizacje ustaw o VAT, PCC, Ordynacja podatkowa
Nowe prawo wchodzi w życie 1 stycznia 2009r
Archiwum artykułów powiązanych z TCA Advisers
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 29, czerwiec 2013 16:19
Firmy zastosują kurs faktyczny do spłaty należności
Przedsiębiorcy otrzymujący należności i spłacający zobowiązania w zagranicznych pieniądzach będą stosować faktyczny kurs waluty obcej.
Czy za pozwolenie na wywóz zabytków płaci się opłatę skarbową
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 29, czerwiec 2013 16:18
12 września 11 (nr 176)
EKSPERCI WYJAŚNIAJĄ
Czy za pozwolenie na wywóz zabytków płaci się opłatę skarbową
Ceny transferowe - jak sprawdzić czy nasze marże za rok 2011 są na poziomie rynkowym?
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 29, czerwiec 2013 16:17
Spółka Doradztwa Podatkowego TCA Advisers Sp. z o.o.
KRS 0000285612
NIP: 525-23-98-200
Regon: 140956595
ul. Stara 11/1
00-231 Warszawa
ul. Kościelna 20
05-510 Konstancin-Jeziorna
tel.: +48 502 405 439
e-mail: tca@tca.com.pl